Úvod Sebavedomie Zbavte sa strachu! 7 typov ako na to

Zbavte sa strachu! 7 typov ako na to

377
0
ZDIEĽAŤ
54 Shares

Všetko to začína obyčajnou myšlienkou: „Čo keď…?” Čo keď sa to nepodarí? Čo potom? A čo si pomyslia ostatní?
Jedna myšlienka vám v hlave dokáže vytvoriť nespočetné množstvo scenárov. A negatívne myšlienky priťahujú negatívne veci, ktoré sa v podstate ani nestanú. No stačí, aby vás na chvíľu ovládol strach a dokáže vás dokonalo ochromiť. Dá sa tomu však rýchlo predísť. Ako na to?

1) Neverte strachu

Keď vás ovládne strach, tak vaša predstavivosť dokáže vymyslieť všemožné situácie. Zamyslite sa však, skutočne sa tieto situácie aj stali? A aj keby sa stali, boli tak hrozné, ako ste čakali?
Uvedomte si, že všetky scenáre, ktoré dokáže mozog vytvoriť, sú nereálne. 95% sa ich nikdy nestane a tých 5% nie je tak zlých, ako ste si predstavovali.

2) Odstráňte nejasné obavy

Začínate podnikať alebo vás čaká dôležité stretnutie, či životná situácia? Položte si otázku: „Čo najhoršie sa môže stať?”
Určite si všetky obavy, čo sa môže stať. Pripravte sa na najhoršie, ale čakajte to najlepšie. Strach sa rád pohráva s nejasnosťou a neurčitosťou, preto bojujte rozumom, ktorý naopak potrebuje mať všetko vyjasnené a zrozumiteľné.

3) Nečítajte myšlienky druhých

Najviac strachov vznika z myšlienky: Čo si budú myslieť ostatní? Opustí ma partner? Zanevrú na mňa priatelia?
Aj keď sú tieto myšlienky veľmi rozšírené, tak vedzte, že nad vami ostatní až tak moc nerozmýšľajú. Tak ako máte vy svoje starosti, tak ich majú aj ostatní. A ak vás predsa zaujíma názor určitej osoby, tak je na to jednoduché riešenie: komunikujte. Komunikujte a nevytvárajte si falošné predstavy.

4) Uvažujte racionálne

Občas sa stane, že ste prepracovaný, nahnevaný, agresívny či napríklad hladný a v takomto stave robíte dôležité rozhodnutia. Zastavte sa v tej chvíli, ukľudnite sa, oddýchnite si a pokračujte. Dôležité rozhodnutia konajte s jasnou hlavou, aby ste predišli neskorším obavám, že čo ste to vlastne spravili.

5) Relaxujte

Strach môže mať aj iné pomenovania – prepracovanie, vyhorenie či samota. Pri dlhšom pracovnom (alebo osobnom) vypätí stačí malý problém a už si myslíte, že sa vám sype celý život. Začnete o sebe pochybovať, prehodnocovať doterajšie konanie a do zabehnutých koľají sa tak skoro nedostanete.

Nájdite rovnováhu medzi prácou a relaxom. Všetkého veľa škodí a skôr či neskôr nato doplatíte. Nájdite si chvíľu pre seba, pustite si film, obľúbenú pesničku alebo niekomu zavolajte.

6) Sústreďte sa na prítomnosť

Strach môže vytvárať katastrofické scenáre ale rád vám pripomenie aj zlyhanie v minulosti.
Opustil vás partner a bojíte si nájsť nového, lebo to naposledy nevyšlo? Čaká vás situácia, v ktorej ste v minulosti zlyhali, no už teraz viete, že to neskončí dobre?

Prečítajte si ešte raz všetky body. Zastavte sa, vypustite z hlavy všetky scenáre a sústreďte sa na prítomnosť. Na prítomnosť, v ktorej ste už silnejší, lebo ste sa dokázali z posledného zlyhania poučiť.

7) Neprestávajte ísť vpred

Ochromil vás strach natoľko, že sa neviete pohnúť z miesta? V hlave sa hromadia myšlienky ako upadá všetko, čo ste vybudovali? Spravte krok vpred, aj keď iba malý.

Predstavte si, že ste v lese a bojíte sa. Čo jediné vám pomôže? Ísť vpred. Aj keď sa bojíte a idete pomaly, stále idete vpred. A malými krokmi sa dostante von z lesa. To isté platý aj v živote. Akákoľvek situácia, ktorá vás dokáže vydesiť, sa dá zvládnuť postupnými krokmi. Aj keď iba malými.

„Najväčšia chyba, ktorú v živote môžeme urobiť, je mať strach, že urobíme nejakú chybu.” – Elbert Hubbard