Úvod Financie Viete, čo je finančná páka a ako funguje pri obchodovaní pákový efekt?

Viete, čo je finančná páka a ako funguje pri obchodovaní pákový efekt?

1326
0
ZDIEĽAŤ
Viete, čo je finančná páka a ako funguje pri obchodovaní pákový efekt?
0 Shares

Investovanie do akcií a obchodovanie na burze sú stále viac skloňované pojmy. Veľa ľudí túži po finančnej istote a pasívnom príjme, ktorý toto prostredie ponúka. V tom prípade je však nutné dobre rozumieť určitým špecifickým pojmom z tejto oblasti, aby ste dosiahli túžený finančný úspech.

Čo sa teda skrýva pod pojmami finančná páka alebo Stop Loss? Ako fungujú a ako ich môžete využiť vo svoj prospech pri obchodovaní? Poďme sa v nasledujúcich riadkoch bližšie pozrieť na ich význam a fungovanie.

Čo je to finančná páka?

Finančná páka slúži na vyjadrenie pomeru medzi celkovými aktívami a vlastným majetkom. Môžeme ju definovať aj ako využitie dlhu na kúpu aktív za účelom zvýšenia návratnosti investície.

Podnik teda zvyšuje hodnotu tohto ukazovateľa vtedy, ak zvyšuje pomer cudzích zdrojov na celkovom majetku. Určitý podiel cudzích zdrojov prináša niekoľko výhod, avšak s cudzími zdrojmi je spojené aj vyššie riziko.

Podnik s vyššími a stabilnými ziskami a tržbami si môže dovoliť vyššiu finančnú páku ako podnik s menej stabilnými tržbami.

Kto môže finančnú páku využiť?

Odborníci páku označujú aj ako dlhové financovanie práve preto, že pri nakupovaní aktív sa využíva dlh. Finančná páka tak umožňuje nakupovanie na burze okrem podnikov aj fyzickým osobám s bežnou výplatou.

Na kúpu akcie alebo podielového fondu tak nie je potrebné mať na účte celú sumu, ale iba časť z nej. Počítate pri tom však s tým, že peniaze sa vám vďaka investovaniu vrátia. Týmto spôsobom je možné realizovať aj transakcie vyššie ako sú voľné finančné prostriedky na vašom účte.

Finančná páka sa využíva najmä pri tzv. maržovom obchodovaní, často označovanom ako margin trading alebo pákové obchodovanie. Pri ňom stačí len určitá časť peňazí z plánovanej transakcie. Táto časť sa nazýva marža. Ostatné peniaze určené na kúpu a obchodovanie požičia broker.

Pákový efekt

Pri obchodovaní, kedy sú využívané požičané prostriedky vzniká tzv. pákový efekt. Investorovi tak dáva možnosť investovať niekoľkonásobne viac než sú jeho prostriedky, avšak za odplatu strane, ktorá mu prostriedky požičala.

Výnosy alebo straty z obchodu znáša iba investor. Tento efekt môžu využiť investori aj spoločnosti. Investori využívajú pákový efekt na výrazné zvýšenie výnosov z investície. Spoločnosti môžu na financovanie svojich aktív tiež využívať pákový efekt.

Štandardná veľkosť finančnej páky pre populárne inštrumenty:

  • CFD kryptomeny – 1:5
  • CFD akcie – 1:20
  • Futures kontrakty na akcie a komodity – 1:50
  • Menové páry – 1:100 alebo 1:200

Pre lepšie pochopenie:

Ak je veľkosť finančnej páky 1:50, znamená to, že potrebná marža je 2 % (100 % / 50). Pri obchode v objeme 100 000 € to znamená potrebnú maržu v hodnote 2000 €.

Pozor: Pákový efekt tak na jednej strane môže výrazne znásobiť zisk, ale aj výrazne prehĺbiť stratu.

Finančná páka a koeficient samofinancovania

Vzorec na výpočet finančnej páky:

Finančná páka = (aktíva/základné imanie)

Prevrátenou hodnotou tohto vzorca je práve koeficient samofinancovania. Koeficient samofinancovania udáva, koľko percent aktív je pokrytých z vlastných zdrojov, čiže koľko financií skutočne máte a aké percento tvoria cudzie zdroje. Spolu s finančnou pákou tieto dve informácie tvoria 100 %.

Vzorec na výpočet koeficientu samofinancovania:

Koeficient samofinancovania = (vlastné imanie/aktíva) x 100 %

Za vysokú zadlženosť sa považuje situácia, keď je financovanie cudzími zdrojmi v hodnote viac ako 50 %. Pre lepšiu predstavu je možné zadlženosť rozdeliť na dva typy, a to dlhodobú a krátkodobú.

Dlhodobá zadlženosť = (dlhodobé záväzky/aktíva) x 100 %

Krátkodobá zadlženosť = (krátkodobé záväzky/aktíva) x 100 %

Výhody a nevýhody pákového efektu

Aby ste vedeli zhodnotiť, či je využitie pákového efektu vhodné práve pre vás, je potreba pozrieť sa naňho objektívne a zhodnotiť pomer benefitov, voči rizikám.

Výhody pákového efektu:

  • Vďaka pákovému efektu sa obchodovania na finančných trhoch môžu zúčastniť aj obchodníci bez veľkého kapitálu (znižuje sa tak bariéra vstupu)
  • Dlhodobo ziskový obchodník výrazne zvyšuje svoje zisky použitím pákového efektu
  • Krátkodobé finančné potreby na akvizície alebo odkúpenie môžu byť pre spoločnosti strategickým riešením
  • Je možné zarobiť aj na malých pohyboch trhu

Nevýhody pákového efektu:

  • Bez ohľadu na ziskovosť obchodníka platí povinnosť platiť rôzne poplatky, zmluvné prémie či maržové sadzby
  • Stratový obchodník trpí násobne vyššie straty ako bez použitia finančnej páky (tu býva najväčší problém začínajúcich obchodníkov, ktorí bez ohľadu na riziko chcú využiť najväčšiu dostupnú páku pre vidinu rýchleho zisku)
  • Nákladnejšie ako iné typy obchodovania

Veľkosť finančnej páky

Existuje viacero spôsobov výpočtu finančnej páky. Veľkosť páky by sa mala odvíjať hlavne od cieľov a veľkosti vlastných prostriedkov, ktoré má obchodník, investor či spoločnosť k dispozícii.

Veľkosť závisí predovšetkým od cieľa, či už sa jedná o minimalizovanie rizika udržiavaním nízkej úrovne zadlženia alebo zvyšovanie zisku. V Európe ako neprofesionálny obchodník môžete využívať finančnú páku maximálne 1:30.

Stop Loss

Pri téme pákového obchodovania sa často využíva tzv. Stop Loss príkaz, ktorý môže investora zachrániť od prehĺbenia výraznej straty. Pomocou tohto príkazu si obchodník určí výšku straty, ktorú je ochotný prijať. Profesionálni obchodníci neriskujú viac ako 1-3 % svojho obchodného kapitálu a túto hranicu by teda nemali prekračovať ani začiatočníci.

Funguje tak, že akonáhle cena zasiahne úroveň Stop Lossu, pokyn sa automaticky zmení na agresívnu Market objednávku, ktorá sa realizuje za aktuálnu tržnú cenu.

Ako akcie vlastne kúpiť a na čo si dať pri tom pozor?

Investovanie do akcií je pre nováčika náročná úloha, pri ktorej môže stratiť množstvo peňazí. Viete, ako začať investovať do akcií?

1.   Výber brokera

Okrem odhodlania je potrebné množstvo znalostí aj skúseností, ktorými bežný človek nedisponuje. Je preto dôležitý výber vhodného brokera s dostatkom skúseností. Aké parametre by ste pri jeho výbere mali zohľadniť?

  • Akou spoločnosťou je broker regulovaný – zvyčajne ide o FCA alebo ASIC
  • Primerané poplatky – poplatky za brokera by mali zodpovedať predovšetkým vašim finančným možnostiam, je preto dôležité tieto poplatky porovnať
  • Šírka ponuky, ktorú broker poskytuje – prirodzene čím viac možností, tým lepšie
  • Recenzie – zorientovať sa medzi brokermi pomôžu aj recenzie, nestačí však pozerať na množstvo hviezdičiek, niektoré recenzie môžu byť viac, iné menej objektívne
  • Zákaznícky servis – niektorí brokeri poskytujú zákaznícky servis len pár hodín denne, iní 24/7

2.   Založenie obchodného účtu

Po výbere brokera prichádza na rad založenie obchodného účtu. Dnes už sa zväčša jedná o jednoduchý online proces. Aby ste však mohli obchodovať, potrebujete finančné prostriedky. Tie môžete na účet vložiť prevodom alebo pomocou platobnej karty, v závislosti od brokerskej spoločnosti.

3.   Vyberte si akcie, ktoré chcete kúpiť

Akcie, ktoré plánujete kúpiť nestačí vyberať podľa sympatií. Dôležité sú analýzy, ktoré napovedia o stave spoločnosti. Mnohí investori v začiatkoch však nemajú čas na vypracovanie analýz a nechávajú sa inšpirovať nápadmi už skúsených investorov, čo tiež nie je zlá stratégia.

Okrem finančných ukazovateľov by ste pri výbere nemali podceniť ani:

  • Profil spoločnosti
  • Manažment spoločnosti

4.   Kúpa akcií

Pri obchodovaní na burze a investovaní do akcií sa dnes už väčšina objednávok realizuje prostredníctvom obchodnej platformy, ktorú vám broker zväčša poskytne zdarma. To, ako bude platforma vyzerať a fungovať, závisí od zvoleného brokera.

5.   Portfólio nezabudnite prehodnocovať

Kúpou akcií investovanie nekončí. Záleží od toho, či sa vyberiete cestou dlhodobých alebo krátkodobých investícií. V oboch prípadoch je však nutné portfólio pravidelne prehodnocovať, aby v ňom nezostali nevýnosné a stratové akcie.

 

Natália Várošová, obsahový a SEO špecialista