Úvod Motivácia 7 tipov, ktoré si všímajú investori pri rozhodovaní či investujú do vášho...

7 tipov, ktoré si všímajú investori pri rozhodovaní či investujú do vášho projektu

2068
0
ZDIEĽAŤ
0 Shares

Nakoľko som študoval diplomaciu a financie, dostal som sa do finančnej skupiny, ktorá sa venovala Fundraisingu a Fundingu. Tu som sa naučil veľa vecí, ktoré teraz využívam na dosiahnutie svojich cieľov.

Počas môjho pôsobenia v tejto skupine som prešiel všetkými štádiami a školeniami Fundraisingu, ktoré existujú, a hlavne som si to reálne mohol vyskúšať v praxi. Niektoré veci fungovali viac, niektoré menej, ale úprimne, bola to zábava.

Nikdy nezabudnem, ako som sa dostal do tejto skupiny. Majiteľ prišiel za mnou a povedal: „Toto je zoznam piatich oligarchov, na ktorých chcem telefónne čísla do 1 týždňa.“

Po niekoľkých rokoch pôsobenia v tejto finančnej skupine som sa rozhodol pre zmenu a novú výzvu, nakoľko ma stále bavilo finančníctvo a on-line biznis, spojil som sa s partnerom z Ukrajiny a rozbehli sme platobnú inštitúciu FONDY LTD

Naša spoločnosť sa venuje platobným systémom, a integrácii platobných brán pre akýkoľvek druh on-line biznisu, či e-Shopu. Ak máte on-line biznis potrebujete na prijímanie peňazí platobné metódy ako platba kartou, či e-Banking, a tie vám zabezpečí platobná inštitúcia. Cez našu spoločnosť momentálne tečie cez 100 milión Euro a spolupracujeme so stovkami e-Biznisov a e-Shopov, Taktiež prepájame menších hráčov s veľkými investormi a pomáhame im expandovať či rásť. Nakoľko rastú oni a zväčšuje sa ich objem transakcií, tak sa aj nám zvyšuje obrat a profit, takže logicky máme záujem im v budovaní pomáhať. Fundraising preto neodmysliteľne patrí k môjmu biznisu a rád sa podelím o svoje vedomosti, či skúsenosti.

Aby bolo jasné, netvrdím, že som najlepší Fundraiser na svete. Určite sú aj oveľa lepší, ktorých absolútne rešpektujem, no venujem sa fundraisingu 7 rokov, získal som investície cez 110 milión Euro a pomohol expandovať, či sprostredkoval investora spoločnostiam v objeme investícii cez 200 miliónov Euro, sám som investor a teda z väčšej časti chápem, čo investori hľadajú a na čo hľadia pri rozhodovaní sa o projekte, ktorý žiada investíciu.

Pre bežného mladého človeka, nie je jednoduché získať kvalitné informácie o fundraisingu, ktoré nie sú len žvásty o úspechu bohatých. Preto chcem opísať reálne situácie, ktorými som prešiel ja, či moji známi na ceste k získaniu investora, ako aj opísať reálne výpovede investorov o tom, čo hľadajú a naopak, čo pre nich nie je také podstatné.

V širšej podstate Fundraising je získavanie financií na svoj projekt, od investorov a tu je mojich základných 7 tipov :

Tip 1 : dostaň projekt do najlepšieho možného štádia, čo sa týka bezpečnosti zabezpečenia, pusti projekt na trh a získaj prvé obraty, získaj interakcie od reálnych zákazníkov a dostaň projekt do povedomia prostredníctvom  médií a zvýšiš tak pravdepodobnosť záujmu investora. Do myšlienky na 99 % už investori veľmi neinvestujú, projekt musí vykazovať dotyk z reálnym trhom.

Tip 2 : Pozitívny imidž a referencia

Nechaj si napísať odborný článok v mienkotvornom médiu o tebe respektíve o tvojom projekte. Sledované on-line médiá ťa posunú v Googli vyššie a tak investor môže vidieť dobré a pozitívne titulky tipu: Janko Hraško vynašiel Startup s celosvetovým potenciálom, alebo Janko Hraško je úspešný podnikateľ, alebo jednoducho poproste priateľov, s ktorými máte dobré vzťahy a urobili ste spolu nejaký dobrý obchod, alebo máte úspešnú spoluprácu, nech vám napíšu referenciu, či už do médií, alebo aspoň na vašu sociálnu sieť. Investor tak môže vidieť, že tvoj imidž je pozitívny a nebudeš ho riskovať, a tak si dôveryhodná osobnosť na spoluprácu.

Tip 3: Daj do projektu aj vlastný kapitál

Ak ukážeš investorovi, že máš, či dávaš do projektu aj vlastné peniaze, aj keď len to čo máš, je to veľmi silný psychologický argument, ktorý vie na investora veľmi zapôsobiť.

Tip 4: Idea

V tomto prípade ide len o to, či sa investor s vašou myšlienkou stotožní, či sa mu tip biznisu páči a či patrí do jeho oblasti pôsobenia, ktorej rozumie. Je to jeden z kľúčových bodov pri rozhodovaní.

Tip 5: Pridaná hodnota

Pridaná hodnota je niečo, čo robí tvoj projekt výnimočný a nezameniteľný! Niekedy môže ísť len o malú vec, malú odchýlku, zmenu v biznis modele a už je to projekt s pridanou hodnotou. Pridanou hodnotou môžu byť napríklad lacnejšie výrobné náklady alebo nadštandardné kontakty na novinárov a teda menej nákladov na marketing, alebo lacná pracovná sila; ak váš projekt je náročný na globálny obchod je skvelé, ak máte kanceláriu na Ukrajine, kde je pracovná sila 5 x lacnejšia ako v Nemecku a dokáže urobiť rovnako kvalitnú službu, alebo človek, ktorý rozumie projektu lepšie ako ktokoľvek na trhu, alebo môže to byť sľub zákazníkovi ako napríklad: „My vám sushi doručíme do 20 minút, a ak nie, máte ho zadarmo…“Je veľa vecí, ktoré vás môže odlišovať.

Tip 6: Ochrana projektu

Určite sú dobré biznisy, ktoré nemajú, respektíve nepotrebujú na úspech projektu patent alebo ochranu. No väčšina dobrých projektov takéto zabezpečenie určite má. Viete si predstaviť napríklad Facebook, že by nemal ochrannú známku, registrovanú firmu s názvom projektu, či zakúpenú doménu? Presne o tom hovorím. Ak chcete, aby vám projekt nikto neukradol, je dôležité si ho ochrániť. Existuje viacero spôsobov ochrany, ale hlavné je mať podchytené: ochrannú známku, patent, web doménu, a názov spoločnosti.

Tip 7: Biznis model a potenciál

Biznis model projektu je kľúčovým faktorom. Ak je základom biznis modelu stratégia winwin/stratégia, kde je profit na oboch stranách, je to veľmi dobrý predpoklad úspechu. Táto stratégia totiž hovorí o tom, že počas prevádzkovania projektu zvíťazia všetky zúčastnené strany, a to je predpoklad dlho trvácnosti projektu ako aj samotného úspechu. Dajte si záležať na prepracovanosti tohto bodu, aby ste si boli naozaj istí, že profituje každá strana zúčastnených.

Asi najmotivujúcejším faktorom pre akéhokoľvek investora je potenciál projektu. Ideálne je dať do projektu čo najmenej a získať čo najviac. To je základ každého investičného zámeru. Preto si urob prieskum a vypočítaj potenciál založený na logických argumentoch, nie na rozprávkach. Ukáž investorovi, že projekt je naozaj sľubný, a ak sa na ňom bude pracovať, viete zarobiť obrovské peniaze. Samozrejme investori vedia, že miera výnosu je priamo úmerná miere rizika, a teda potenciál musí byť dostatočne motivujúci, aby uspokojil apetít investora.